Herdenkingsconcert Anzac Day

AnzacZoals sommigen van jullie misschien al gelezen hadden op de concertenpagina, treden wij, Harmonie Beselare, op zaterdagavond 24 april om 20.00h op in Zonnebeke, op een herdenkingsconcert ter ere van de nationale feestdag van Nieuw-Zeeland, ANZAC-day. En dat doen we niet alleen. We worden bijgestaan (of is het andersom) door Carleen Ebbs, een zangeres uit Nieuw-Zeeland, Heather Charlton, een pianiste uit Nieuw-Zeeland en Wendy Quinlan, een pianiste uit Australië. Meer informatie over ANZAC-day en over Carleen Ebbs, een grote madam in Nieuw-Zeeland, vinden jullie in het vervolg van deze post.

ANZAC Day

Op ANZAC Day (25 april) worden de slachtoffers herdacht die tijdens de inzet wereldwijd zijn gevallen. In Australië en Nieuw-Zeeland is dat een zeer ceremonieel gebeuren. ANZAC staat voor het Australian and New Zealand Army Corps, de naam waaronder Australische en Nieuw-Zeelandse troepen gezamenlijk optreden in oorlogstijd. Dit was ook het geval tijdens de Eerste Wereldoorlog in West-Vlaanderen. In het kader van een uitwisseling (burgemeester Dirk Cardoen trok vorig jaar al naar Nieuw-Zeeland) waarop enkele hoogstaande personen uit Nieuw-Zeeland afzakken naar Zonnebeke.

Carleen Ebbs

Carleen EbbsZoals al aangegeven hebben wij als Harmonie Beselare de eer om Carleen Ebbs, een bekende sopraan uit Nieuw-Zeeland te begeleiden. Carleen Ebbs is een Nieuw-Zeelandse sopraan die onlangs haar Master in Vocal Studies heeft afgewerkt in Londen, aan de Guildhall Shool of Music and Drama. Daarvoor had ze ook al een mastersdiploma Muziek behaald in Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Na vooral rondgetourd te hebben in eigen land, wordt Carleen Ebbs nu ook stilaan bekend in Engeland en met uitbreiding Europa. Zo heeft ze onlangs meegewerkt aan een opera in Frankrijk. Naast haar zangopleiding heeft ze ook een opleiding klassiek ballet en pianolessen gevolgd. Studeren vindt ze blijkbaar fijn, want ze werkt momenteel nog een opleiding af aan de internationale Academy of Voice in Cardiff, Ierland. Wie haar stem al even wil leren kennen of wie een overzicht wil van alle rollen die Carleen al vertolke in verschillende opera en musicals, kan terecht op haar officiële website, www.carleenebbs.com

Praktische details

Dit concert kadert in het museumweekend, georganiseerd door Memorial Museum Passchendaele 1917. Kaarten in Voorverkoop voor dit concert kosten 5€, kaarten aan de deur kosten 7,5€. Meer informatie en het programma voor het weekend vinden jullie hier.