Morgen zaterdag 24 april: Anzac Day Concert

AnzacAnzac DayOp zaterdagavond 24 april om 20.00h treedt de Harmonie Beselare op in Zonnebeke, op een herdenkingsconcert ter ere van de nationale feestdag van Nieuw-Zeeland, ANZAC-day. Op ANZAC Day (25 april) worden de slachtoffers herdacht die tijdens de eerste wereldoorlog wereldwijd zijn gevallen. In Australië en Nieuw-Zeeland is dat een zeer ceremonieel gebeuren.

ANZAC staat voor het Australian and New Zealand Army Corps, de naam waaronder Australische en Nieuw-Zeelandse troepen gezamenlijk optreden in oorlogstijd. Dit was ook het geval tijdens de Eerste Wereldoorlog in West-Vlaanderen. In het kader van een uitwisseling (burgemeester Dirk Cardoen trok vorig jaar al naar Nieuw-Zeeland) zakken enkele hoogstaande personen uit Nieuw-Zeeland dit weekend af naar Zonnebeke.

Op dit Anzac Day herinneringsconcert speelt de Harmonie Beselare samen met Carleen Ebbs, een zangeres uit Nieuw-Zeeland, Heather Charlton, een pianiste uit Nieuw-Zeeland en Wendy Quinlan, een pianiste uit Australië. Kaarten in Voorverkoop voor dit concert kosten 5€, kaarten aan de deur kosten 7,5€. Het concert zelf vindt plaats op het kasteeldomein in Zonnebeke. Dit concert kadert in het museumweekend, georganiseerd door Memorial Museum Passchendaele 1917. Meer uitleg en het volledige programma vindt u hier.