Muzikant in de kijker: Mathijs G

Spotlight Onze muzikant in de kijker in maart is Mathijs G. Deze sympathieke knul studeert dit jaar af in de muziekschool, op trompet. We vroegen hem onder andere waarom hij nu nog steeds niet gestopt is met de KLJ en wat hij van het programma van het lenteconcert vond. En natuurlijk komen we ook te weten wie de volgende muzikant in de kijker wordt. Veel leesplezier!

1. Welke repetities vind je het leukst? De repetities met het jeugdensemble of de repetities met de harmonie?

Ik vind de repetities van de harmonie iets leuker dan de repetities van het jeugdensemble, omdat de repetities van de harmonie uitdagender zijn dan die van het jeugdensemble. Maar ik ga zeker niet met tegenzin naar het jeugdensemble. De repetities zijn er iets luchtiger, maar dat vind ik zeker niet erg. En het is natuurlijk wel fijn om daar eerste trompet te spelen.

2. Je zit in je laatste maanden muziekschool. Heb je ambitie om nog te starten met een tweede instrument? Of ben je blij dat je er bijna van af bent?

Voorlopig zal ik het houden bij alleen maar trompet. Ik wil me nu vooral volledig kunnen concentreren op mijn hogere studies. Misschien dat ik na mijn studies nieuw leven in mijn muzikale carrière wil blazen, maar dat zien we dan nog wel.

3. De laatste maanden muziekschool betekenen ook de laatste maanden middelbare school. Waar ga je naartoe volgend jaar?

Volgend jaar ben ik van plan om studies aan te vangen voor Industrieel Ingenieur. Ik wil graag een technische job uitoefenen en die keuze staat dus al een tijdje vast. Ik weet wel nog niet welke school het wordt. Ik twijfel tussen de Hogeschool Gent en de Hogeschool Sint-Lieven, ook in Gent. Sowieso wordt het Gent, omdat mijn broer ook in Gent studeert. Zo kunnen we dan samen een appartement of een studio huren, dat is veel voordeliger.

4. Naast de harmonie zit je ook nog in de KLJ. En laten die nu ook net dikwijls op vrijdagavond samenkomen. Lukt het om die 2 te combineren? Want de harmonie is toch sowieso leuker, is het niet? :p

Het is steeds zeer moeilijk de harmonie en de KLJ te kunnen combineren. Ik probeer zoveel mogelijk af te wisselen tussen de KLJ en de harmonie. Maar als er een belangrijke uitstap is of een concert die begint te naderen, dan zal ik natuurlijk naar de harmonie gaan. Het is moeilijk te zeggen wie van de twee nu het leukst is, ze zijn allebei even leuk maar dan wel op een totaal andere manier.

5.Wat vond je van de stukken voor het lenteconcert dat nog maar net achter ons ligt?

De stukken vond ik zeer goed gekozen, net als vorig jaar overigens. Door de diversiteit van de nummers is er voor iedereen in het publiek wat wils. Voor mij persoonlijk was het hoogtepunt Feeling Good, met een schitterende trombonesolo.

6. Wie wordt de volgende muzikant in de kijker en wat wou je hem/haar altijd vragen?

De volgende muzikant in de kijker wordt mijn trompetcollega Bart Vanassche. Ook hij speelde een prachtige solo op het concert. En ik zou van hem graag eens weten hoe hij zich hierop heeft voorbereid.

Bedankt Mathijs, volgende maand kennen we het antwoord op jouw vraag!