Muzikant in de kijker: Hanne

Spotlight Onze muzikant in de kijker in januari is Hanne. Af en toe speelt ze nog es dwarsfluit, maar meestal heeft ze toch haar tenorsax bij. Tijdens het interview leren we Hanne beter kennen. We hebben het onder meer over ons kerstconcert, leuke ideetjes voor niet-muzikale activiteiten en natuurlijk wordt ook de vraag beantwoord wie de volgende in het rijtje wordt! Veel leesplezier!

Waar en wat studeer je? Hoeveel jaar heb je nog voor de boeg en wat wil je graag gaan doen eens afgestudeerd?

Architectuur heeft mij altijd al geboeid en daarom heb ik na het middelbaar gekozen voor burgerlijk ingenieur architectuur. Een heel leuke en interessante opleiding, maar zelf creatief gebouwen ontwerpen was toch niet helemaal mijn ding (dat is meer iets voor Matthias :)).
Dus nu studeer ik aan het KAHO Sint-Lieven in Gent, industrieel ingenieur in de bouwkunde. Ik zit in mijn derde jaar (en ook nog een beetje tweede) en heb nog twee jaar voor de boeg. Voor wat daarna komt, laat ik nog alle opties open tot ik precies weet waar mijn grootste interesses liggen. Via school krijgen we ook de kans om als stage aan een bouwproject in een ontwikkelingsland mee te helpen en dat is iets wat ik heel graag zou willen doen. Daarna zie ik wel wat er op me afkomt.

2. Vroeger speelde je dwarsfluit, nu tenorsax. De periode daartussen ben je ook even uit het muziek geweest, nietwaar? Of heb ik dat mis voor? Was je je dwarsfluit beu?

Dwarsfluit ben ik nooit beu geweest, alleen moet je jammer genoeg na 9 jaar stoppen met muziekschool. Daarom ben ik begonnen met tenorsax – ook omdat ik het een prachtig instrument vind natuurlijk, dat zal David wel beamen. Ik ben inderdaad ook een periode niet meer gekomen naar de harmonie. Dat was mijn eerste jaar in Gent en ik bleef vaak daar in het weekend om te ontwerpen. Maar eigenlijk miste ik de repetities wel en heb ik dan besloten om terug te komen. Zeker met de tenorsax was dat een volledig nieuwe uitdaging.

Je speelde vorig jaar nog dwarsfluit op het Anzac Day Concert. Speel je nog vaak dwarsfluit? Of eerder zelden?

Inderdaad, mijn dwarsfluit ligt veel te vaak in de kast. Heel af en toe komt die nog eens boven, zoals met Anzac Day. Daarom ben ik ook op zoek naar iets om terug meer met dwarsfluit bezig te zijn. Een ensemble of harmonie in Gent, maar tot nu toe heb ik nog niet echt iets gevonden. Dus als iemand tips heeft…

Wat vond je van ons kerstconcert? Leuke muziek om te spelen? Voldoende variatie? Genoeg kerstmuziek?

Het kerstconcert was dik in orde! Dat belooft voor het lenteconcert! Mijn favorieten waren toch wel Cascadia Suite (vooral 1ste deel), Today is the gift en Dances of Innocence. Maar natuurlijk waren de kerstklassiekers een leuke afwisseling. Volgens mij is het al lang geleden dat het kruisbeeld – boven ons hoofd in de kerk – nog zo heen en weer heeft gezwaaid onder zoveel muzikale vibes.

We zijn volop bezig met de agenda van 2011. Wat lijkt jou nog een leuke ontspannende activiteit om samen met de harmonie te doen?

Eum…Dat is geen gemakkelijke vraag, want er wordt al zoveel georganiseerd. Ik ging eerst iets zoals paintballen zeggen, maar echt ontspannend is dat niet, wel leuk. Toen ik nog in ‘t Scherminkel zat (harmonie van het college in Ieper) maakten we elk jaar een muziekreis. Dat was altijd fantastisch: marcheren door de straten van Porto en Boedapest, ‘s avonds wat activiteiten of iets drinken. Maar dit is natuurlijk niet zo evident. Een weekendje Ardennen misschien?

Wie wordt de volgende muzikant in de kijker en wat wil je hem/haar graag vragen?

Zeker en vast Liesa. De manier waarop zij gedreven is in muziek en gemotiveerd is voor de harmonie is fantastisch. Ik vraag me af met welk nummer of muziekgroep zij zich helemaal kan ontspannen in deze examentijden.

Ok, dank je wel, we zullen het haar zeker vragen!

Eén antwoord op “Muzikant in de kijker: Hanne”