Muzikant in de kijker: Mathias

Spotlight Onze muzikant in de kijker van deze maand is nog maar de 3de koperblaasinstrumentbespeler die aan de beurt komt, na Fien en Geert. Onze trompettist Mathias geeft zich helemaal bloot in deze editie van Muzikant in de kijker. Zo komen we onder meer te weten over welke gebouwen, welke steden en welk muziekinstrument Mathias ’s nachts droomt, hoe het komt dat hij de heupen van Shakira heeft en wie na hem aan de beurt komt!

Stel jezelf eens voor in 3 woorden.

Sociaal, avontuurlijk en creatief. Sociaal omdat ik heel graag onder de mensen ben, graag uitga, en mij graag engageer voor heelwat dingen… Ik ben dus absoluut geen huismus. Avontuurlijk omdat ik altijd te vinden ben voor nieuwe uitdagingen en ik graag reis. Ik wil graag veel nieuwe culturen en omgevingen ontdekken. En tenslotte creatief, wat misschien voor een deel wel geleid heeft tot het studeren in architectuur. Het ontwerpen en ontwikkelen van allerhande posters, uitnodigingen… en gebouwen is iets waar ik heel erg graag mee bezig ben!

Omwille van blokjes heb je een tijdje slagwerk gespeeld in onze harmonie. Ondertussen speel je al terug trompet. Is het uitstapje naar het slagwerk je bevallen? Of was het toch vooral een noodoplossing?

Een noodoplossing zou ik het niet willen noemen. Toen ik een drietal jaar geleden niet kon meespelen met het kerstconcert omwille van mijn blokjes, vond ik dat heel erg jammer. Ik wilde toch graag op één of andere manier kunnen meespelen en zo ben ik overgestapt naar het slagwerk. Eerder dan een noodoplossing was het voor mij vooral de drang om geen 2 jaar verplicht te moeten stoppen. Slagwerk is toch best wel een uitdaging waar ik als muzikant heel erg veel van heb bijgeleerd: het bespelen van de verschillende instrumenten als tamboerijn, cimbaal of orkesttrom, het ontdekken van nieuwe terminologie speciaal voor het slagwerk en het onder de knie krijgen van ritmes.

Ook het trommelen tijdens de stapuitstappen vind ik wel leuk. Dit doe ik trouwens nog steeds. Maar je kunt het natuurlijk niet vergelijken met het bespelen van trompet. Dat is uiteindelijk nog steeds HET instrument dat ik op jonge leeftijd koos. 😉

Onlangs ben je je broer – tenorsaxofonist David – gaan bezoeken in Barcelona, waar hij een half jaartje vertoeft in het kader van Erasmus. Hoe gaat het daar? Heeft de Erasmus-microbe jou ook al te pakken?

Ik ben alvast stikjaloers! Ik ben heel blij voor hem dat hij de kans heeft om in Barcelona te studeren. Erasmus gaat natuurlijk altijd wel gepaard met veel uitgaan en genieten van de ander cultuur maar het is sowieso een verrijking voor jezelf en voor later als je gaat werken. Barcelona is hierbij dan ook wel een heel mooie stad waar vanalles te bezichtigen valt en waar je die warme zomerse sfeer hebt. Het was voor mij de tweede maal dat ik Barcelona bezocht en het zal ook zeker niet de laatste keer geweest zijn!

Zelf heeft de Erasmus-microbe mij ook al heel lang gebeten. Ik had dan ook de kans om in het 4de jaar op Erasmus te vertrekken maar heb tijdens het 3de jaar mijn hand gebroken waardoor ik niet in eerste zit slaagde en mijn kans dus gaan vliegen was. Dit schooljaar had ik ook de mogelijkheid om naar Chili of Amerika te gaan studeren maar toen hebben andere factoren mij op Belgische grondgebied gehouden. Misschien kan ik mijn stage afwerken in het Buitenland…

Je studeert dus architectuur in Gent, wat is het meest fantastische gebouw dat je ooit al hebt gezien?

Je zult in dit modernistische en minimalistische tijdperk voor architecten denken dat elke architect een strak, rechthoekig en kleurloos gebouw als een fantastisch bouwwerk aanschouwt. Mijn eigen stijl naar ontwerpen bevat ook wel een groot aantal van deze ‘eigenschappen’ maar het prachtigste gebouw dat ik zelf al gezien heb is de Verzoeningskerk Sagrada Família van de Spaanse architect Antoni Gaudí in Barcelona! Dit gebouw is voor mij een deel geworden van de wereldwonderen op aarde. Deze basiliek, onlangs tijdens ons bezoek in Barcelona ingewijd door de paus, werd door één architect volledig ontwerpen. Elke kolom, gevel, toren, raam, … werd tot in het detail ontworpen, hoewel geen enkel origineel bouwplan nog te vinden is van Gaudi. De Sagrada Família is al meer dan 100 jaar in aanbouw en zal pas binnen een 25 tal jaar af zijn. Gaudí, die overleden is in 1926 door een tramongeluk, zal dus nooit zijn meesterwerk kunnen aanschouwen.

Die fantastische dansmoves waar je mee uitpakt op Cecilia en op ons laatste lenteconcert (als Michael Jackson, link), heb je die mee van je pa of van je ma? Of komen die van nog ergens anders?

Ik zie mijn ouders heel graag maar mijn dansmoves, heb ik niet van hen meegekregen. Mijn ouders dansen nog altijd graag op trouwfeesten en ze zullen ook dit jaar terug op de dansvloer te vinden zijn tijdens ons Ceciliafeest. Maar hun stijl is niet echt te vergelijken met deze van mij. 😉 Ik denk dat de interesse in dansen ook gegroeid is door het kijken naar dansclipjes en tv-programma’s (Sterren op de dansvloer, Move Like Micheal Jackson, So you think you can dance, …) . En om op de vraag van onze vorige muzikant in de kijker Ellen te antwoorden; voor het Lenteconcert hebben we inderdaad wel enkele uurtjes voor de spiegels gestaan maar op Cecilia is het pure improvisatie zoals elke danser waarschijnlijk ;).

Wie wordt de volgende muzikant in de kijker? En wat wil je hem/haar zeker es vragen?

De volgende muzikant in de kijker wordt Marieke. En ik zou toch graag eens weten hoe ze Pieter ontmoet heeft en wanneer de vonk is overgeslagen 😉

Ok, dank je wel, we kijken al uit naar de volgende editie!

Eén antwoord op “Muzikant in de kijker: Mathias”