Voorstelling nieuwe dirigenten

KrantBij de K.H. Sint-Cecilia Beselare: Pieter Meersseman

Pieter Peersseman is sedert 15 spetember 2009 de nieuwe dirigent bij de K.H. Sint-Cecilia Beselare. Met een indrukwekkend concert gaf hij meteen aan welke weg hij wil inslaan.

PieterPieter studeerde aan het Conservatorium van Antwerpen percussie. Al tijdens zijn studies kreeg hij de kans als freelance muzikant op te treden en was zo actief in o.a. Het Vlaams Radio-orkest, De Filharmonie, Het Orkest van de Koninklijke Muntschouwburg Brussel en het Kamerorkest voor Vlaanderen, maar ook in de hafabrawereld bij Brassband Willebroek, Metropole Brass Band en Festival Brassband.

Tussen 2000 en 2005 bezette hij een vaste plaats als slagwerker in The Golden Symphonic Orchestra, het vaste begeleidingsorkest van Helmut Lotti. Door van kindsbeen af met blaasmuziek actief bezig te zijn, groeide Pieter interesse om met deze meest beoefende tak van de muziek iets te gaan doen. Zo vatte Pieter bij Vlamo de directie-cursus aan die hij met Grote Onderscheiding afsloot in 2005. Om zich nog verder te vervolmaken in het dirigeren, ving hij in september 2005 hafabra-directie studies aan bij Hardy Mertens aan het Conservatorium van Tilburg (NL). Pieter is ook dirigent van de K.H. De Volksvreugd Proven en commissielid bij Vlamo.

Henri CardoenOp zaterdagavond  13 maart 2010 bracht de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Beselare haar jaarlijks Lenteconcert in de sporthal van Beselare. De nieuwe dirigent zorgde voor een gevarieerd programma dat meer dan gesmaakt werd. Tijdens het concert werd meester Henri Cardoen in de bloemetjes gezet. Meester Henri is een toonbeeld voor Beselare en met de woorden van de voorzitter Dirk Cardoen, tevens burgemeester van de gemeente Zonnebeke, verdient meester Henri een standbeeld. 78 jaar lang heeft hij heel wat betekend voor de harmonie, als muzikant en bestuurslid, en tal van andere Beselaarse verenigingen. Om in stijl afscheid te nemen als bestuurslid dirigeerde hij Mars der Medici als afsluiter van het eerste deel. Na de pauze werd het publiek getrakteerd op muziek uit  de kaskraker Slumdog Millionaire en een medley van overleden popidool Michael Jackson. Met een speciale act van David en Mathias Deleu die voortaan door het leven zullen gaan als The Jackson Brothers.

Heleen-Jana-LiesaOndanks de drukke laatste repetitieweken voor het concert, vonden drie van de klarinettistes – Liesa Coulleit, Heleen Deleu en Jana Claeys – nog de tijd om zich klaar te stomen voor de provinciale wedstrijd voor kleine ensembles van Vlamo die de zondag na het concert plaatsvond. En met succes! De meiden hielden de Beselaarse eer hoog en haalden de eerste prijs binnen met een erg knappe 87%.

(verschenen in Klankbord, tweemaandelijks magazine van Vlamo, april-mei 2010, bekijk hier het origineel)