Frisse ideeën

KrantNaar aanleiding van Sint-Cecilia verscheen gisteren een paginagroot artikel in Het Wekelijks nieuws. Hier kunnen jullie het volledige artikel lezen.

Nieuw bloed in het bestuur van de harmonie

“Frisse ideeën”

Beselare – In het bestuur van de Beselaarse harmonie zitten vier jonge krachten. Sind vorig jaar zijn Brecht Hauspie (24), Bert Cardoen (24), Marijke Cardoen (21) en Simon Cardoen (20) bestuurslid.

De vraag kwam van het bestuur zelf”, vertelt Bert Cardoen. “Men besefte dat er nood was aan extra en bij voorkeur jonge bestuursleden. Het bestuur bestaat al enkele jaren uit dezelfde mensen en frisse ideeën kunnen altijd voor een nieuw elan zorgen. Met de aanstelling van onze nieuwe dirigent Pieter Meersseman was de harmonie ook op een kantelmoment gekomen. Brecht, Marijke, Simon en ikzelf hebben toen beslist om ons te engageren als bestuurslid.”

Rol binnen bestuur

“Een echt afgebakende functie hebben we niet, maar we proberen met allerlei initiatieven de sfeer positief te houden, jonge muzikanten te motiveren en nieuwe muzikanten aan te trekken”, vertelt Marijke.

“We realiseerden al het een en het ander” pikt Brecht in. “Het meest in het oog springende is ongetwijfeld de opstart van een jeugdensemble. Op die manier proberen we erg jonge muzikanten direct in contact te brengen met de harmonie. We zijn in september gestart en binnenkort hebben we ons eerste optreden op het kerstconcert van de harmonie. Daarnaast werden er ook heel wat kleinere zaken gerealiseerd. Zo hebben we een volledig nieuwe website, hebben we ons repetitielokaal van een laagje verf voorzien, organiseren we elke maand een speciale repetitie met iets lekkers achteraf en probeen we op regelmatige basis de muzikanten ook samen te brengen buiten de repetities via allerlei activiteiten.

Maar ook in de bestaande activiteiten proberen we natuurlijk ons steentje bij te dragen en de taak van de andere bestuursleden hier en daar wat te verlichten.” “Momenteel zijn we volop bezig met het samenstellen van de kalender voor volgend jaar. Er zijn natuurlijk onze jaarlijkse afspraken zoals het lenteconcert, het kerstconcert, de kaarting, een aperitiefconcert aan zee enzovoort. Er zal natuurlijk ook voldoende ruimte zijn voor niet-muzikale activiteiten. Zo organiseren we volgend jaar opnieuw een fietstocht, bezoeken we een pretpark en gaan we met het jeugdensemble misschien op kamp”, besluit Simon.

(Verschenen op vrijdag 10 december in Het Wekelijks Nieuws, klik hier voor het volledige artikel, hier voor het detail van de groepsfoto en hier voor het detail van het artikel)