Band voor het leven

BESELARE – Tijdens het Sint-Ceciliafeest werden de zussen Isabelle en Benedicte Vermeersch gehuldigd voor de 25 jaar muzikant bij de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia.

Benedicte Vermeersch (38) woont samen met Ronald Supply en is zaakvoerder van R.T.S. bvba in Ieper. Ze is de moeder van Valentine (12) en Christina (11). Isabelle Vermeersch (36) woont in Ieper en is de moeder  van Florian en Elias. Beroepshalve is ze trefpuntmedewerker bij Vlamo, de Vlaamse Amateurmuziek Organisatie, voor de provincie West-Vlaanderen.

Isabelle was 8 jaar en Benedicte 10 jaar toen er in 1983 in Beselare een oproep gedaan werd bij de schoolkinderen om muziekles te volgen. “Wij lieten ons inschrijven. Het eerste jaar in Beselare bij Willy Vandenameele, het tweede jaar notenleer in de muziekschool van Menen, afdeling Geluwe. Tijdens het eerste jaar dwarsfluit kregen we les van Linda Ketels. Daarna volgde ik gedurende meerdere jaren notenleer en dwarsfluit bij Jean-Pierre Morisse”, vertelt Benedicte. “Nu speel ik dwarsfluit en gitaar”.
“Aanvankelijk had ik geen zin in muziek, maar via mijn zus geraakte ik erdoor geboeid”, vervolgt Isabelle. “Ik leerde ook blokfluit spelen. Het tweede jaar volgde ik, samen met zus Benedicte, notenleer in de muziekschool van Menen. Ik begon toen ook met klarinet bij Fons Brulez. Tegelijk volgde ik ook muziek- en dansles in een jeugdmuziekatelier in Menen. In 1986 werden we onder impuls van Christaan Nyssen lid van de harmonie.”

Band voor het leven - foto

Veel veranderd

In die 25 jaar is er veel veranderd. “Vroeger moesten we veel aan onszelf leren door wekelijks naar de repetities te gaan. Niets mocht dan ook in de plaats komen van ons repetitiemoment. Familiefeestjes en uitstapjes lieten we links liggen, het muziek ging voor”, aldus Isabelle. “In de Beselaarse harmonie waren wij toen de jongsten en er waren ook niet veel meisjes. Nu horen we al bij de ouderen en zijn er veel jongeren, die ook een opleiding volgen aan de muziekschool”, weet Benedicte te vertellen.
“Repetities zijn voor ons geen sleur, integendeel” bevestigt Isabelle. “Ik kijk er altijd naar uit. We hebben een boeiende dirigent en spelen mooie muziek volgens de mogelijkheden van het orkest. Tijdens de pauze en na de repetitie een pintje drinken met de vrienden is altijd genieten. Muziek spelen in een vereniging is een schitterende en heel sociale hobby. Dit is mijn leven. Mijn kinderen bespelen ook een instrument en zijn intussen ook lid van de jeugdharmonie. Door mijn werksituatie ben ik uiteraard met heel veel muziekverenigingen verbonden.” Ook voor Benedicte vallen de repetities goed mee. “Ook mijn dochter speelt ondertussen mee in de jeugdharmonie, dus dat is al een dubbele reden om te gaan repeteren.”

Leuke herinneringen

Voor Isabelle is de leukste herinnering toen ze de zaterdagnamiddag les kreeg van Geert Cardoen om de marsen en moeilijke stukken te oefenen samen met een zestal jongeren van de harmonie. Een leven zonder muziek is voor haar niet denkbaar. Voor Benedicte blijven de eerste Sint-Cecilia-feesten, toen nog in feestzaal Heksendale, een leuke herinnering. “Wij mochten toen als jong meisje tafelen met al die grote mensen. Daarna volgde een heus dansfeest, wat wij fantastisch vonden. Het is boeiend om zelf deel uit te maken van het lokale, culturele leven. Soms moet je al eens extra oefenen op moeilijke stukken, maar dat maakt het resultaat des te aangenamer.” Wie het kerstconcet van Harmonie Sint-Cecilia Beselare met de zussen Vermeersch wil bijwonen, kan terecht op maandag 26 december om 18 uur in de kerk van Beselare.
Benedicte en Isabelle maken ook deel uit van het Reutelnootkoor. (EV)

(verschenen in de Krant van West-Vlaanderen op vrijdag 23/12, bekijk het artikel)