“Ik ga nog een tijdje door”

Barbecue ten voordele van Beselaars Jeugdensemble

BESELARE – Op zondag 8 september start het Beselaars Jeugdensemble zijn vierde werkjaar. In drie jaar tijd groeide de vereniging uit tot een jonge, enthousiaste groep van 45 muzikanten. Eén van de bezielers van het jeugdensemble is Brecht Hauspie.

foto Wim Pattyn

Brecht Hauspie (27), die aan de wieg stond van dit jeugdensemble, noemt zichzelf de nestor van het jeugdensemble. “In 2010 richtten we met enkele enthousiastelingen en onder impuls van onze dirigent Pieter Meersseman het Beselaars Jeugdensemble, kortweg BJE, op”, aldus Brecht. “We merkten toen dat de instroom van nieuwe jonge muzikanten in de harmonie alsmaar kleiner werd. Geen instroom van jeugdmuzikanten is een directe bedreiging voor het bestaan van elke muziekvereniging en daar wilden we iets aan doen. Met een gezonde mix van muzikale en extra-muzikale activiteiten proberen we jongeren vanaf de lagere school warm te maken om een muziekinstrument te leren én lid te worden van het jeugdensemble.”

“We hadden bij de start het geluk dat we meteen op een 15-tal jongeren konden rekenen die al lid waren van onze harmonie en met veel enthousiasme lid werden van BJE. Zij vormden meteen een stevige basis waarop we konden bouwen. Dankzij een constante groei van een tiental nieuwe leden bij de start van elk werkjaar tellen we ondertussen meer dan 45 leden.”

Kippenvleesmoment

“Het meeste voldoening haal ik uit het enthousiasme dat onze jeugdmuzikanten telkens opnieuw tonen, op elke repetitie en muzikale of extra-muzikale activiteit. Dat BJE een bloeiende en groeiende vereniging is, vind ik al een overwinning op zich. Als ik dan toch één kippenvelmoment moet kiezen, dan kies ik voor onze deelname in de heksenstoet dit jaar. We begeleidden toen met een groep van 45 jeugdmuzikanten Sefa Bubbels en de bezemdanseresjes, in een nieuwe kostumering en met een nieuw arrangement van het Heksenlied. Achteraf kregen we heel wat lovende reacties. In april volgend jaar gaan we op muziekkamp. Dat is traditioneel het hoogtepunt van ons werkjaar. Deze keer gaan we ook voor het eerst wat langer vier dagen op kamp”, weet Brecht te melden.

Barbecue

Op zondag 8 september start het nieuwe werkjaar met een barbecue. “Voor een democratische prijs bieden we in de gemeenteschool in Beselare een barbecue à volonté aan. De opbrengst hebben we nodig om latere activiteiten zoals ons muziekkamp financieel mogelijk te maken. Iedereen is uiteraard meer dan welkom om aan te schuiven aan de barbecue en het groentebuffet.”

“Ik beleef nog erg veel plezier aan de organisatie van de activiteiten en mijn rol in de werking van BJE. Dus ga ik nog wel een tijdje door, al wil ik er ook over waken om op tijd de fakkel door te geven aan andere jongeren die zich geroepen voelen om in de jeugdwerkgroep te zetelen en de boel draaiende te houden”, besluit Becht.

Barbecue op zondag 8 september vanaf 12 uur in de gemeenteschool. Volwassenen 13 euro – kinderen 8 euro. Inschrijven verplicht via 0474 88 48 30 of info@harmoniebeselare.be.

(EV, verschenen in Het Wekelijks Nieuws op vrijdag 30 augustus 2013)