Heksenstoet 2013

Elke twee jaar is Beselare in de ban van de Heksenstoet, een tweejaarlijkse wervelende en speelse optocht door de straten van het heksendorp Beselare op de laatste zondag van juli. De Heksenstoet is gebaseerd op plaatselijke legenden over toveressen en vliegende geiten, betoverde “smessen” en meer van dat fraais! Ook Harmonie Beselare is uiteraard deel van dit spektakel!

Zaterdagavond 27 juli – aperitiefconcert Beselaars Jeugdensemble.

vandenbergheOp de vooravond van de Heksenstoet brengt het Beselaars Jeugdensemble net als twee jaar geleden een aperitiefconcert met lichte en bekende muziek. Plaats van afspraak tijdens de jaarmarkt is de koer van Dokter Van den Berghe in de Beselarestraat, nummer 227.

Zondagnamiddag 28 juli – Heksenstoet

bezemdanseresjesTijdens de stoet zelf vergezelt de Beselaarse Harmonie, dit keer vertegenwoordigd door het Beselaars Jeugdensemble traditioneel de bezemdanseresjes die rond Sefa Bubbels, de reuzenheks en dansen.

Jozefa Bubbels is dé heks der heksen in Beselare. In de eerste stoet trok ze allen op als ‘ferme klosse’, breedgeschouderd, ‘streus’ en sterk als een eikenboom. Achter haar rug noemde men haar ‘de Reuzenheks’. Andere toveressen spraken over ‘onze meesteresse”.

Zondagavond 28 juli – Avondspel

verbrandingUitzonderlijk dit jaar is dat onze Beselaarse Harmonie ook het avondspel begeleidt. Het avondspel is het traditionele slotspektakel van de heksenstoet. In het prachtige kader van de markt in Beselare wordt een heks veroordeeld tot de brandstapel. Tijdens het avondspel zorgt de harmonie voor meeslepende en sfeerscheppende achtergrondmuziek om daarna het vuurwerk helemaal live te begeleiden in een uniek klank- en beeldspektakel. Iedereen weze gewaarschuwd!