Muzikant in de kijker: Liesa

Spotlight Onze muzikant in de kijker in februari is Liesa. Liesa is gepassioneerd door muziek en speelt klarinet en sax. Naast lid van de harmonie (op klarinet) en van het jeugdensemble (op sax) is Liesa ook nog lid van een klarinetkwartet samen met 3 andere muzikanten uit Harmonie Beselare. Liesa vertelt ons over de meest vreselijke uitstap en de ambities met het klarinetkwartet. En natuurlijk komen we ook te weten wie de volgende muzikant in de kijker wordt. Veel leesplezier!

1. Welke activiteit/uitstap van de harmonie vind jij nu es echt vreselijk en waarom?

Hmmm… Er was één uitstap in 2010 die ik echt vreselijk vond: de uitstap in Passendale op 10 november. Toen ik thuiskwam was ik zo gefrustreerd en had ik er even geen zin meer in. Er waren gewoon zoveel discussies geweest, ik was ziek die dag, ik had me super hard moeten haasten om er op tijd te geraken want ik had die dag laat gedaan met school,… Er waren dan ook nog eens problemen met de marsboeken en het begon te regenen… Het was zo een dag waar ik er even genoeg van had en ik zin had om met alles te stoppen… Maar iedereen heeft wel eens zo ’n dag zeker? 😉

2. Met welke ambitie starten jullie aan de wedstrijd van Vlamo voor kleine ensembles? Straight to the final? 🙂 En hoe ver staan jullie met de voorbereiding?

Aan de voorbereiding zijn we alleszins vroeg begonnen. Ik geloof dat we begin september een eerste lezing van het stuk hebben ingelast. Sindsdien hebben we geprobeerd om telkens op een vast tijdstip te repeteren, meestal was dat de vrijdagavond na de repetitie van de harmonie. Daarnaast repeteren we regelmatig de zaterdag. We hebben wel een eindje stil gelegen de voorbije maand(en), maar dat zullen we de komende 2 weken wel goedmaken, alhoewel er nog veel werk aan de winkel is. We hadden het stuk eigenlijk nog nooit gespeeld onder begeleiding van een leraar maar door de hulp van Pieter op één van onze repetities, hebben we ontdekt dat het stuk eigenlijk totaal nog niet afgewerkt is. Wat natuurlijk wel stresserend is, aangezien de wedstrijd al binnen 2 weken doorgaat. Maar dankzij ons enthousiasme heb ik er veel vertrouwen in dat we een mooie score zullen halen. Of we de finale zullen halen? Daar kan ik geen uitspraak over doen, want ongetwijfeld zal de concurrentie zwaar zijn. We zullen ons best doen en we zien wel waar we eindigen!

3. In het jeugdensemble ben je onlangs overgeschakeld op saxofoon, hoe valt dat mee?

Inderdaad. Wel, ik eindig allicht mijn 4e jaar sax aan de muziekschool, ik zit nu in middelbare 3 en volgend jaar zou ik graag springen naar hogere 3. In die 4 jaar heb ik nog nooit meegespeeld op sax in een ensemble, het jeugdensemble was dus een ideale kans voor mij. Ik speel graag samen met anderen. Door me lid te maken bij de harmonie 8 jaar geleden ben ik veel liever klarinet gaan spelen. De laatste tijd had ik dan ook zo ’n gevoel op sax, ik had het gevoel dat sax me niet echt lag, ik had nood aan iets meer. En dat ietsje meer was dus spelen in een ensemble. Hopelijk zal ik nu dus ook veel liever sax gaan spelen hé?

4. Heb je naast je drukke muzikale agenda nog tijd voor andere hobby’s of passies?

Aangezien ik besloten heb om veel tijd te steken in muziek, heb ik vroeger inderdaad andere hobby’s moeten opofferen. Maar ik heb daar eigenlijk geen spijt van. Vroeger heb ik nog gevoetbald in competitie. Dat had ik eigenlijk deels van thuis uit mee: mijn vader is voetbaltrainer op nationaal niveau, mijn broer voetbalt ook op nationaal niveau. Ik deed altijd mee en besloot dan om ook te gaan voetballen. Uiteindelijk ben ik dan gestopt omdat ik moest overschakelen naar een vrouwenploeg en ook omdat ik geen tijd meer had om school, muziek en voetbal te combineren.

Daarnaast zou ik de zaterdagavond wel eens durven de kookboeken open te slaan. Koken is iets wat ik ook heel graag doe, maar meestal geen tijd voor heb. De zaterdagavond verras ik dan graag eens mijn ouders en mijn mémétje met een heerlijke maaltijd als ze terug thuiskomen van het voetbal.

5. Met welke muziek kan jij je tijdens de examenperiodes ontspannen? Of heb je dan even helemaal geen nood aan muziek?

Tijdens de examenperiodes ontspan ik niet door muziek te luisteren, maar door muziek te spelen. Telkens als ik pauze neem, dan speel ik een stukje sax of klarinet. Ik heb in de examenperiode eigenlijk veel kunnen voorbereiden aan de 2 vlamo-wedstrijden die er nu aan zien te komen. Gewoon omdat ik als ik studeer veel meer behoefte heb aan muziek spelen. Geen idee hoe dat komt, maar het komt alleszins goed van pas nu.

6. Wie wordt de volgende muzikant in de kijker en wat wou je hem/haar altijd vragen?

De volgende muzikant in de kijker wordt onze trompettist: Mathijs G! Ik had graag eens geweten wat hij vindt van de stukken voor het Lenteconcert?!