Muzikant in de kijker: Inge

SpotlightMet Inge is zowat de laatste muzikant uit onze bassectie aan de beurt in onze rubriek “muzikant in de kijker”. Inge speelt fagot en is al enkele jaren lid van onze Harmonie. In dit interview kom je te weten hoe Inge bij fagot is terechtgekomen, waar ze ooit nog eens zou willen optreden en wie de volgende in het rijtje wordt!

Als ik mij niet vergis ben jij pas laat door de muziekmicrobe gebeten? Hebben je kinderen je aangestoken, want die spelen allemaal muziek, nietwaar?

De muziekmicrobe zit al heel lang in mijn bloed. Eigenlijk zijn we thuis opgegroeid met muziek. Mijn papa speelde en speelt nog steeds muziek, maar door omstandigheden heb ik ook als kind nooit de gelegenheid gehad om muziekles te volgen. Maar ik had mij wel voorgenomen daarmee te starten van zodra ik kon. Toen ik zwanger was van Dieter heb ik mij ingeschreven in de muziekschool Peter Benoit te Harelbeke. Als instrument koos ik toen voor de gitaar. Na enkele jaren gitaar ben ik overgestapt naar piano om dan te eindigen met fagot.
Het klopt dat onze drie kinderen allemaal muziek spelen. Op een bepaald moment sloten Dieter en Hanne zich aan bij de harmonie te Beselare. Ik was soms een beetje jaloers op hen wanneer ze door de straten liepen of een concert speelden.  En zo is stilletjes aan mijn carrière begonnen met de fagot. Het is eigenlijk dank zij Chris, mijn compagnon bij de lage houten, dat ik gekozen heb voor de fagot. Tijdens een nieuwjaarsreceptie, tussen pot en pint, stelde hij dit voor en ik dacht ‘ist niets tis leute’.

Hoe is het om als volwassene nog te starten met muzieklessen en een instrument te leren bespelen? Ik kan mij voorstellen dat dat niet vanzelfsprekend is?

Het volgen van de muzieklessen is best te doen maar ik vind het niet zo simpel. Het gaat uiteraard niet meer zo vlot om een nieuw instrument te leren bespelen. Het lezen op zicht is bij mij een echte ramp, ik heb mijn tijd nodig om alles wat te ontcijferen. En jammer genoeg willen de vingers niet altijd zo snel mee. Ik moet wel heel regelmatig oefenen vooraleer ik er enig tempo in krijg. Maar ik amuseer mij en zal daardoor zeker niet snel opgeven.

Volg je nog steeds muziekles nu?

De notenleer heb ik toen in Harelbeke kunnen volgen, dus dit is al een tijdje geleden. Maar fagotles heb ik nog steeds. Ik begin dit schooljaar aan H1. Ik zou graag zo lang mogelijk nog les kunnen volgen. Om dit te kunnen realiseren ben ik in mijn middelbare graad naar optie B gegaan in de hoop na mijn H3 terug te kunnen keren en alles opnieuw te doen in optie A. Laat ons hopen dat mij dit lukt dan mag ik nog genieten van 9 jaren fagotles. Wat een vooruitzicht!

Op straat marcheren met een fagot is niet eenvoudig, en daarom speel je mee in het trommelkorps? Hoe valt dat mee?

Ik doe het graag, lukken is iets anders. Ik kan de marsen meespelen maar dan op mijn manier nl. ik hou de stokken niet altijd correct vast en zou wel eens een korte improvisatie durven inlassen.
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat we met zo weinig, té weinig, trommelaars zijn. Misschien kan ik via deze weg een warme en dringende oproep doen naar jonge muziekliefhebbers om zich aan te sluiten bij de groep. Ook volwassenen zijn van harte welkom, uiteraard.

Op welke grote gelegenheid zou je graag eens met de harmonie optreden? Dromen mag 😉

Ik ben heel blij dat ik kan meespelen met de harmonie en dat is voor mij al heel wat. Veel verder gaan mijn dromen niet op muzikaal vlak. Ik hoop wel dat ik nog lang kan meespelen te Beselare.

Moest je een persoonlijke houten stoel in het repetitie lokaal hebben, in welke kleur je die zou schilderen?

Naast muziek is mijn tweede liefde de natuur en hou ik dan ook van de kleur ‘groen’. Dus moest ik een persoonlijke stoel hebben mag deze in het groen geschilderd worden.

Wie is de volgende muzikant in de kijker en wat wil je hem/haar vragen?

Ik zou Ellen, onze hoboïste, de volgende keer in de kijker willen stellen. Zij speelt ook, net als ik, op een instrument met een dubbel riet. Mijn vraag aan haar is wat de beweegredenen waren om over te stappen naar hobo, terwijl ze dwarsfluit speelde.

Ok, dank je wel, we zullen het haar zeker vragen!

Eén antwoord op “Muzikant in de kijker: Inge”