Muzikant in de kijker: Ellen

Spotlight Onze muzikant in de kijker van deze maand komt voor een keertje niet uit de lagere klankregionen van onze harmonie, integendeel. Ellen is sinds jaar en dag hoboïste in onze harmonie en zelfs de verre verplaatsing tussen Brugge en Beselare weerhoudt er haar niet van om zo vaak mogelijk aanwezig te zijn op de repetities. We schotelden haar enkele vragen voor over onze hamonie, een ideale smulrepetitie, de muzikale genen en natuurlijk ook wie de volgende muzikant in de kijker wordt! Een antwoord op al deze vragen vinden jullie bij “meer”!

Ik denk dat je van alle muzikanten ongeveer het verste van Beselare woont, in Brugge. Hoe valt de verplaatsing mee, want dat is toch een eindje, niet ?

Tja, ’t is toch zo’n drie kwartier heen en uiteraard ook nog eens weer terug. Gelukkig is er nog een Beselaarse muzikant in het verre Brugge verzeild geraakt zodat we geregeld samen carpoolen. De rit heen is dan ideaal om wat stoom af te laten over de voorbije werkweek en tegen dat we terugkeren zijn we al helemaal in weekendstemming. Of toch in elk geval diegene die geen Bob is die week… Elke week alleen moeten rijden zou moeilijker vol te houden zijn.

Enkele weken geleden mochten we terug Tine verwelkomen op onze repetities. Een tweede hoboïste, dat moet jou bijzonder tevreden stemmen veronderstel ik ?

Absoluut ! Nu kan ik het eindelijk weer eens op iemand anders schuiven als er bij de hobo’s een en ander niet helemaal klinkt zoals het geschreven staat. 😉 Ik heb Tine jaren geleden bij de harmonie leren kennen en ’t is een goeie vriendin geworden. Dus ik vind het uiteraard fijn dat ik haar nu weer wat vaker zie.

Je komt uit een bijzonder muzikale familie, je grootvader is een hele belangrijke persoon geweest voor onze harmonie. Ook je vader en je broer spelen in de harmonie. Droom je stiekem ook van zo’n lange “carrière” als muzikant ?

Hm, ik ben niet iemand die erg ver in de toekomst kijkt en grootse plannen heeft voor binnen vijf jaar of zo. Zolang ik mij amuseer met wat ik aan ’t doen ben en mij daar goed bij voel, doe ik verder.

Als je zelf de perfecte smulrepetitie mocht samenstellen, wat zou dat dan worden ?

Zijn jullie inspiratie aan het zoeken misschien ? We hebben natuurlijk al een aantal lekkere dingen gehad. Misschien met de winter voor de deur : een hartverwarmend soepje ? Of pannenkoeken.

Wat waren de beweegredenen om van dwarsfluit naar hobo over te stappen ?

Toen ik een instrument moest kiezen, had je nog niet van die klasdagen en instrumentenvoorstellingen en zo. En dus ben ik op aangeven van mijn vader met dwarsfluit begonnen, omdat daar toen een tekort aan was in de harmonie. Maar toen ik de eerste keer een hobo hoorde, was ik helemaal verkocht. Ik hou enorm van die bijzondere klankkleur. ’t Heeft me wel nog een paar jaar geweldig hard zagen tegen mijn ouders gekost voor ik mocht beginnen met hobo, maar uiteindelijk hebben ze toegegeven. Maar eigenlijk had de vraag moeten zijn : wat waren de beweegredenen om van gitaar naar hobo over te stappen. Ik heb in een heel ver verleden nog drie jaar klassieke gitaar gedaan en heb eigenlijk die ingewisseld voor de hobo. Dwarsfluit ben ik altijd verder blijven doen…

Wie wordt de volgende muzikant in de kijker? En wat wil je hem/haar zeker es vragen?

Awel, Mathias Deleu. Omdat ik me elk Ceciliafeest en zeker ook na ’t voorbije lenteconcert zit af te vragen vanwaar die fantastische dansmoves komen. En hoeveel uur hij daarvoor al voor de spiegel heeft gestaan 😉 Hoewel je die vragen ook aan zijn broer zou kunnen stellen.

Ok, dank je wel, we zullen het hem zeker vragen!