Liesa en Jana: het dubbelinterview

Op zaterdag 5 mei spelen Jana en Liesa hun examenconcert, begeleid door Harmonie Beselare. Twee weken voor het examen vroegen we ons af hoe het met beide solistes gaat. Uw reporter trok op onderzoek uit en keerde tevreden huiswaarts met dit dubbelinterview.

1. Welke stukken speel je? Korte beschrijving/uitleg?

LIESA: Oorspronkelijk had ik gekozen om slechts één werk uit te voeren, namelijk Rhapsodie For Altsax. Maar bij gebrek aan originele en toffe werken met pianobegeleiding, en ook wat “onder druk” van Pieter en Frank Commeene besloot ik om ook een tweede werk te spelen met harmonieorkest: Caprice For Saxophone.
De werken zijn technisch niet echt moeilijk, maar dat is een bewuste keuze. Als ik stress heb kunnen moeilijke trekjes wel eens in het honderd lopen, vandaar… Maar ik vind het 2 prachtige werken waar muzikaal zeker iets moois van gemaakt kan worden. Vooral van de prachtige cadens in het begin van Rhapsodie.
JANA: Mijn stuk heet Concerto per Clarinetto, gecomponeerd door Kees Vlak. Het is een zeer klassiek stuk, gebaseerd op de stijl van Mozart. Het bestaat uit 3 delen, maar ik zal enkel het eerste deel spelen (Allegro con spirito).

2. Hoe lang ben je die stukken al aan het oefenen?
LIESA: Vandaag ben ik nog niet echt voorbereid op het examen… Maar ik heb een afspraak met mijn leraar dat we er de resterende week nog hard aan zullen werken.
Door een longontsteking werd mijn eerste proef verplaatst naar eind maart en ben ik eigenlijk lang bezig geweest met me voor te bereiden daarop. Daarna hebben we een reeks optredens gehad met Saxilicious en nu heb ik eindelijk tijd om de werken eens grondig onder de loep te nemen. Maar ik hou van tijdsdruk en daarom verwacht ik ook dat de werken er staan tegen 5 mei…
JANA: Ik heb het stuk voor het eerst in november en december echt onder de loupe genomen. Daarna lag de focus meer op de eerste proef. Daarna begon dan de echte voorbereiding naar 5 mei! Maar ook ik heb nog redelijk wat werk voor de boeg!

3. Kijk je uit naar het optreden? Voelt het anders aan dan een optreden met het klarinetkwartet, het klarisaxensemble of met Saxilicious bijvoobeeld?

LIESA: Tuurlijk! Het is iets wat ik altijd al gewild heb. Toen ik op klarinet afstudeerde heb ik ook lang getwijfeld om te soleren met de harmonie. Maar dat moest al vroeg in het schooljaar beslist worden en op dat moment was er net dirigentwissel. Toen wist ik nog niet wie er ging dirigeren en of de dirigent er wel voor open ging staan. Ik heb toen die kans laten schieten. Daarom wilde ik dit jaar de kans grijpen om te soleren op altsax, ondanks de beperkte ervaring die ik heb op sax.
Ik had me het optreden zelf wel anders voorgesteld. Anderen kregen de kans om op een concert op te treden, maar dat is nu plots veranderd. Nu wordt het een concertexamen in de muziekschool. Behalve kennissen van de harmonie zelf, zal daar verder dus waarschijnlijk niemand aanwezig zijn.
JANA: Ik kijk er wel naar uit, maar zal waarschijnlijk wel erg zenuwachtig zijn. Ik heb lang getwijfeld om mijn examen met de harmonie te doen. Maar het is een unieke kans en dus kon ik het niet over mijn hart krijgen om het niet te doen! Het is echt een unieke ervaring om een examen af te leggen, terwijl er een hele harmonie achter je staat om je te steunen!

4. Wanneer zal je tevreden zijn na je examen?
LIESA: Ik ben niet snel tevreden… Ik zal tevreden zijn als het stuk er staat zoals ik wil dat het er staat. Dat betekent niet dat het pefect moet zijn. Ik probeer voor mezelf de lat niet te hoog te leggen, want extra stress zal ervoor zorgen dat ik minder goed speel.
JANA: Voor mij is het allerbelangrijkste dat ik samen blijf met de harmonie en dus altijd juist inzet. Ik wil ook zeker mijn cadens muzikaal genoeg spelen, en de zenuwen voldoende onder controle houden.

5. Wat is het ergste dat kan gebeuren?
LIESA: Er kan vanalles fout lopen. De droge lucht in de muziekschool is vervelend, zeker voor een rietinstrument. Voor de rest kan ik bij het opkomen over mijn sax struikelen, of mijn rietje vergeten, flauwvallen van de stress, het foute stuk beginnen spelen enz.
JANA: Wat mij het ergste lijkt is dat ik verkeerd inzet. Of dat mijn rietje overslaat, of een partituur vergeet. Er kan zoveel foutlopen.

Laten we daar maar niet van uitgaan, veel succes allebei!