Dirigent in de kijker: Pieter (2/2)

SpotlightVorige week konden we al het eerste deel van het diepte-interview met Pieter, onze “muzikant (lees dirigent) in de kijker” lezen. Onder “meer” kunnen jullie het tweede deel terugvinden. We komen onder meer te weten welk blaasinstrument Pieter rillingen bezorgt en onder welke schuilnamen hij zoal componeert!

6. Wat staat op je verlanglijstje van activiteiten/optredens waar je ooit nog eens wil aan deelnemen als dirigent?

Dat zijn er heel veel: een project met een bekend artiest, deelnemen aan een festival/wedstrijd in het buitenland, een project/spektakel met andere kunsttakken, een première van een werk dirigeren, een cd-opname leiden, deelnemen aan het WMC en misschien ook wel eens een dirigentenwedstrijd omdat dat wat deuren opent. Om een professioneel orkest te dirigeren heb ik geen ambitie. Iedereen weet trouwens dat werken met professionelen niet altijd van het meest gemakkelijke of aangename is. Professionele muzikanten hebben immers hun eigen mening en idee over de muziek. Dan moet je al van goeien huize zijn om zo’n muzikanten te inspireren en vooral over voldoende maturiteit beschikken om geloofd te worden. Volgens mij één van de redenen waarom er zoveel oude dirigenten zijn. Veel professionele orkesten zijn een heel gesloten muzikaal apparaat, alle muzikanten zijn immers al jaren gewoon om met elkaar tesamen te spelen op een bepaalde manier. Het is een immens zware taak om daar opnieuw het warm water uit te vinden. Het niveau is dus absoluut geen parameter om je als dirigent te amuseren.

7. Wat doe je als je eens niet bezig bent met muziek? Of gebeurt dat zelden of nooit?

Dat gebeurt zelden. Alles heeft op een bepaalde manier wel rechtstreeks of onrechtstreeks te maken met muziek. Zelfs dit interviewke invullen! Van al de rest ken ik ook niks… Het spijt me, ik moet jullie allemaal ontgoochelen. Naast wat mountainbiken (we moeten trouwens eens dringend met een aantal Beselaarse muzikanten gaan MTB’en: Bij deze Bert, David,… wanneer spreken we af?) af en toe eens aan het fornuis staan en de hond zot maken, is het meeste muziek wat de klok slaat.

8. Wat moeten we doen om jou minstens nog een jaar of 10 als dirigent in Beselare te houden?

Cho, moeilijke vraag. Willen jullie dat wel? Zie maar dat jullie me niet eerder beu zijn dan ik jullie! Ik zeg altijd 10 jaar wil ik in een vereniging blijven omdat rond die periode dikwijls de chemie tussen dirigent en muzikanten een beetje uitgewerkt is. Dat heeft niks te maken met een goeie of slechte groep, dat is gewoon zo. Misschien moet ik dat ondertussen een beetje bijstellen: zolang je het gevoel hebt dat je verhaal nog niet uitverteld is en dat er nog groeimarge is op structureel en muzikaal vlak, is mijn job als dirigent nog niet af. Zolang ik van de vereniging voldoende signalen krijg dat ze in mijn verhaal meewillen en -kunnen heb ik geen reden om ergens te vertrekken. Ik weet daarbij ook dat ik hierin niet altijd de makkelijkste ben. De weg die ik bewandel is niet altijd die van het minste werk voor bestuursmensen. Maar ik probeer met mijn ideeën altijd resultaten te boeken en voor de verdere groei van de vereniging te kiezen. Veel valt of staat met de inzet en de wil van de vereniging om hierin mee te gaan natuurlijk, maar dat je hierbij fouten maakt is onvermijdelijk. Ik vind het in een vereniging ook belangrijk dat nieuwe ideeën, die op het eerste zicht kinderlijk onhaalbaar lijken, toch een kans krijgen… Soms ontstaan de mooiste projecten uit een heel simpel idee of zelfs droombeeld, soms is het gewoon ook een ‘scheet in een fles’ en moet je na de eerste realisatie zeggen: zo doen we het nooit meer. Maar alles moet een kans krijgen. Daarom vind ik het prachtig dat we nu bijvoorbeeld een barbecuefeest in september en een muziekkamp voor onze jeugd in februari 2012 voor het eerst op ons programma staan hebben. Allemaal zaken die tot de sfeer in de vereniging bijdragen. Ik hoop dat we op deze manier ook van ons jubileumjaar 2012 iets prachtigs kunnen maken!

9. Wat vind jij het meest vreselijke blaasinstrument en waarom?

Ik heb er geen, althans geen die tot de standaard harmonie -of fanfarebezetting behoren. Iemand met een doedelzak komt al in een gevaarlijke zone terecht.

10. Onder welke namen/schuilnamen bewerk je muziek en wanneer gebruik je al of niet je echte naam?

Onder mijn eigen naam en onder een andere naam :-p Laat ons stellen dat ik pas mijn echte naam gebruik als ik echt tevreden ben van een compositie of arrangement: het werk met een meerwaarde zeg maar :-). Ik heb maar 1 pseudoniem en dat lijkt eigenlijk betrekkelijk op mijn echte naam… Aan de pientere lezers/muzikanten om op onderzoek te gaan.

11. Wie wordt de volgende muzikant in de kijker en wat wil je hem/haar al altijd eens vragen?

Voor mij zijn ze allemaal interessant! Misschien iemand uit mijn favoriete sectie van het orkest: de 3e klarinetten: Heleen. En ik zou wel eens willen weten hoe lastig het nu werkelijk is met 2 oudere broers!

7 antwoorden op “Dirigent in de kijker: Pieter (2/2)”