‘De Kleine Vrede’

Zonnebeke - waar de toekomst een verleden heeft.Door de diensten van cultuur van Zonnebeke, Houthulst, Peace Village Mesen en De Boot wordt iedereen vriendelijk uitgenodigd op de tweede edite van “De Bestanden”.  Deze concerten herdenken de Kerstbestanden van1914 inde Westhoek en de Paasopstanden in1916 in Polen.  Zowel in de Westhoek als in Polen volgde een kortstondige maar broze vrede.  Doden werden begraven, geschenken uitgewisseld, er werd voetbal gespeeld, kerstliederen gezongen…  Maar vrij snel ging men over tot de orde van de dag.  Er moest gevochten worden.  Drie avonden en drie invalshoeken kleuren deze tweede editie.Op zaterdagavond 10 december is er in de Sint-Martinuskerk in Beselare de première van de productie ‘De Kleine Vrede’. De rode draad in dit concert zijn een vijftal brieven die verteld worden vanuit het oogpunt van de soldaat aan het front.

Centraal in de productie staat de periode van het Kerstbestand.  Op een aantal plaatsen aan het front verbroederen beide kampen… Kortom de oorlog verdwijnt even op de achtergrond. Maar de oorlogsleiding grijpt in en maakt snel een einde aan deze toestand.

Er worden een beperkt aantal bewerkingen van traditionele kerstliederen gebracht, maar het wordt hoofdzakelijk een nieuw repertoire dat baadt in de sfeer van de wereldmuziek. “De Kleine Vrede” eindigt met een verwijzing naar de actualiteit. We leren nooit uit onze fouten, de geschiedenis herhaalt zich telkens. Meer informatie? Bekijk de flyer!