Het langste orkest ter wereld

Heb je er altijd al van gedroomd om mee te spelen in het langste orkest ter wereld? Die mogelijkheid is dichterbij dan je zou denken. Tijdens Gent Festival van Vlaanderen wordt een poging ondernomen om het langste orkest ter wereld te vormen. De partituur zal uiterst eenvoudig zijn, maar een dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn wel noodzakelijk. Ben je musicus of lid van een ensemble/harmonie/orkest en heb je interesse om deel te nemen aan dit unieke evenement? Lees dan hier verder.

Van 18 september tot en met 7 oktober gaat in Gent het Gent Festival van Vlaanderen plaats. Het Festival van Vlaanderen probeert al meer dan 50 jaar lang om jong en oud warm te maken voor klassieke muziek. Dat gebeurt van juni tot in oktober, met 7 festivals met internationale uitstraling (in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Limburg, Mechelen en Vlaams-Brabant) die elk op volstrekt eigenzinnige wijze hun eigen activiteiten uitbouwen.

“Beyond Dreams” is het festivalthema in 2010. Volgens het persbericht neemt Festival van Vlaanderen Gent mee in een hypnotiserende stroom waarin klank en dans, barok en swing, gotic en fado elkaar ontmoeten. Uitzonderlijke combinaties, ongewone verrassingen, gastronomische heerlijkheden, guerillaconcerten en andere belevenissen hullen de stad drie weken lang in een surreëele droom waaruit niemand zal willen ontwaken.

Een project dat er tussenuitspringt is dat van het langste orkest ter wereld. Tijdens een jaarlijkse muzikale fietshappening (Een tocht van 25 kilometer en ongeveer 15 miniconcertjes (30’) die alle 3 maal herhaaald worden zodat je de tocht op eigen tempo kan afleggen) waar meer dan 3000 fietsers aan deelnemen, willen de organisatoren proberen om een zo lang mogelijk orkest te vormen. Geen orkest in een massa dus, maar als een lange lijn.

PRAKTISCHE DETAILS

Vlamo heeft zich mee achter dit project geschaard en is dus op zoek naar deelnemers. De partituur zal uiterst eenvoudig zijn, maar een dosis enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn wel noodzakelijk. Datum waarop het langste orkest zal klinken is zondag 26 september 2010 (tussen 11:00 en 18:00 in de buurt van Drongen). Ben je musicus of lid van een ensemble/harmonie/orkest en heb je interesse om deel te nemen aan dit unieke evenement? Bezorg ons dan voor 31 augustus je naam en contactgegevens op volgend mailadres: Avanti@festival.be.

(info van http://www.festivalgent.be/)