Muzikant in de kijker: Marieke

Spotlight Onze muzikant in de kijker in december is onze sympathieke saxofoniste Marieke. Zij is samen met Pieter gestart in onze harmonie in Beselare en is trouw aanwezig op alle repetities. Naast saxophoon in de harmonie speelt Marieke ook mee in het jeugdensemble, op hoorn. Over die bijzondere combinatie komen jullie meer te weten in het volledige artikel!

Als ik mij niet vergis speel jij mee in 4 muziekverenigingen, klopt? Jij moet wel heel hard door de muziekmicrobe zijn gebeten? Ben je al van jongsaf een die-hard?

Dat klopt. Ik speel zowel in het jeugdensemble als in de harmonie van Proven en Beselare. Ik speelde vroeger ook nog in de harmonie van De Haan, Diapason van Poperinge, de Keibloazers (een band) en het stadsmuziek van Poperinge. Maar dat alles gaan combineren was niet haalbaar.

Ik heb van jongsaf aan muziekschool gevolgd samen met mijn 2 nichtjes. Toen ik voor het eerst een instrument mocht kiezen, koos ik voor trompet. Maar dat was geen groot succes. Zo ben ik overgestapt naar saxofoon. Ik heb mijn muziekschool wel niet afgemaakt, omdat ik vanaf het 4de middelbaar kunsthumaniora ben gaan volgen aan het Lemmensinstituut in Leuven.

Naast saxofoon speel je nu ook hoorn. Die combinatie ligt niet voor de hand. Hoe valt dat mee? Heb je ambitie om helemaal over te stappen?

Ik speel nog maar net 2 jaar hoorn. Het gaat redelijk vlot, want binnenkort doe ik mijn examen L4. Ik vind het een zeer leuk en mooi instrument. Ik oefen en speel veel hoorn thuis maar ik speel enkel nog maar in het jeugdensemble van Beselare op mijn hoorn. De twee instrumenten combineren is momenteel wel nog haalbaar, maar ik voel nu wel al wat moeilijkheden, in tegenstelling tot vorig jaar. Als ik zo kan blijven evolueren op hoorn, zou ik eventueel wel overstappen naar hoorn maar dat weet ik nog niet zeker. Ik zou het ook wel jammer vinden om volledig te stoppen met saxofoon. Het liefst blijf ik ze combineren, maar ik weet niet of dat binnen een paar jaar nog haalbaar zal zijn.

Wat doe je zoal buiten muziek? Wat zijn je belangrijkste hobby’s? Of is er geen tijd meer voor andere hobby’s?

Muziek staat op de eerste plaats en daar kruipt veel tijd in. Daarnaast ga ik ook vaak een frisse duik nemen in het zwembad van Ieper. Ik ga ook zeer graag op reis. Het liefst wil ik dan zo veel mogelijk bezoeken. Ik droom van een rondreis door Europa, maar daarvoor moet ik eerst nog veel sparen. 🙂

Uit wat bestaat jouw ideale zaterdagavond? Een goeie fuif en tot 4h feesten, een concert van een symfonisch orkest of een grote zak popcorn en een romantische film in pyama in de zetel? Of nog iets anders?

Ik zet graag een stapje in de wereld. Dat kan zowel een fuif zijn, een filmpje meepikken in de cinema, ééntje gaan drinken, gezellig iets gaan eten met Pieter of met vrienden,…

Natuurlijk kan het niet elke week party zijn en dan kan ik ook wel eens genieten van een zaterdag in de zetel met een filmpje op de buis. Dat hoeft niet per sé een romantische film te zijn. Ik hou van komedie, thriller en actie. Uiteraard mogen de pyjama en de chipjes op zo’n avond niet ontbreken.

Hoe/waar/wanneer heb je Pieter leren kennen en wanneer is de vonk overgeslagen?

Oh wat een vraag. Toen Pieter kandidaat was om dirigent te worden in de Volksvreugd van Proven kon ik nooit aanwezig zijn op de proefrepetities. We hebben elkaar eigenlijk ontmoet in Italië, tijdens een reis ‘Jet Symphonic Band’ van Tielt naar Italië. Daar hoorde ik dat hij de nieuwe dirigent was van de Volksvreugd. Het eerste jaar dat Pieter dirigent was in Proven ben ik niet veel naar de repetities geweest. Maar na een eindje belde Pieter me regelmatig op om te vragen wanneer ik naar de repetities kwam en of ik kon meedoen met uitstappen, concerten,… (waarschijnlijk wel herkenbaar voor enkele muzikanten). Na enkele maanden werd er beslist dat we gingen meedoen met het concours in Vichte (spannend). Dus moest er meer gerepeteerd worden en werden er privé taxi’s ingeschakeld. En zo kregen meer en meer contact met elkaar. Natuurlijk waren er muzikanten die zagen dat er iets aan het bloeien was tussen ons en die zorgden wel voor de nodige grapjes tussendoor.

Ik kwam elke woensdag van Brugge om naar de repetitie te gaan en achteraf gingen we vaak met enkele muzikanten nog iets drinken. Na een eindje zijn we dan ook maar eens apart afspraakjes gaan maken. En natuurlijk bleef Pieter wel af en toe eens logeren. Stiekem was ik wel al een eindje verliefd op hem maar gelukkig heeft Pieter de stap gezet. Nu zijn we al bijna 3 jaar samen en hopelijk komen er nog massa’s jaren bij.

Wie wordt de volgende muzikant in de kijker? En wat wil je hem/haar zeker es vragen?

Hanne Vanoutrive wordt de volgende. Hanne, je speelde vroeger dwarsfluit. Waarom heb je tenor sax als 2de instrument gekozen? Speel je nog dwarsfluit? Zoja, waar? Zo niet hoe komt het?

Ok, dank je wel, we kijken al uit naar de volgende editie!

2 antwoorden op “Muzikant in de kijker: Marieke”

1. “Maar na een eindje belde Pieter me regelmatig op om te vragen wanneer ik naar de repetities kwam en of ik kon meedoen met uitstappen, concerten,… (waarschijnlijk wel herkenbaar voor enkele muzikanten).”

😀 Geweldig!